SDG 3, 7, 8, 9, 12, 14

Greenport/Ecokaai

In Brouwershaven is het eerste snellaad oplaadpunt voor pleziervaart in Zeeland gerealiseerd. 

Het idee kwam vanuit de jachthaven zelf en via de  stadsraad zijn partijen bij elkaar gekomen. De groene kade voor het laadpunt is mogelijk gemaakt door Stichting Zeeuwse Publieke Belangen, Gemeente Schouwen-Duiveland, en Padmos Industrial & Marine Motors.

De afmeer locatie is circulair ingekocht door de gemeente Schouwen-Duiveland. Doel was om zoveel mogelijk materiaal te gebruiken dat vrij is gekomen uit andere werken.

Over dit project

Opdrachtgever: Gemeente Schouwen-Duiveland, Stichting Zeeuwse Publieke Belangen en Padmos Industrial & Marine Motors.

Opdrachtnemer: Gebr. Moerland BV i.s.m Van Hese Infra BV

Periode: De opdracht is gegund in 2019 en opgeleverd in 2021

Producten:
Hergebruikte materialen: Damwand, deksloof, gording, dekplank, damwand trap, trap betonelementen en basalt.

Greenport draagt bij aan de volgende Duurzame Doelen, de zogenoemde Sustainable Development Goals (SDG)

 7.1 

Het snel-oplaadstation heeft de naam Greenport Brouwershaven gekregen, want de stroom die de boten krijgen is afkomstig van zonne- en windenergie

8.9 

Het initatief is van een lokale ondernemer om electrisch varen te stimuleren. Het trekt duurzame toerisme naar Brouwershaven.

9.4

Het eerste sneloplaadpunten voor de pleziervaart in Zeeland. De capaciteit is 2 x 11 kW.  3 kg vermeden CO2  per liter benzine. 

3.9

Electrische schepen zijn stil en veroorzaken geen geluidemissies (geen overlast en stress) voor de omgeving.

12.2 

Alle tropisch hard hout voor de aanmeerlocatie m.u.v. de vlonderdelen (FSC) zijn gemaakt van hergebruikt materiaal. Het basalt en betonelementen trap zijn ook hergebruikt.

14.1 

Electrische boten hebben tijdens het gebruik geen schadelijke uitlaatgassen naar het water. Met name in de zomer wanneer waterorganismen actief zijn is vervuiling schadelijk.

Project doelstellingen

De laadpaal aan het water ziet er net zo uit als die van een elektrische auto. Schepen die op elektriciteit varen kunnen op dit moment ‘gewoon’ opladen met stroom uit de kastjes aan de wal. Dat duurt alleen veel langer. Per schip is dat natuurlijk verschillend. Maar een groter schip is bij het nieuwe oplaadpunt in een paar uurtjes volgeladen. Met de stroom van de wal duurt dat ongeveer twee dagen.

Door het hergebruik van materiaal wordt 41.000 kg CO2 emissie vermeden. Tijdens gebruik ven de electrische laadpaal wordt 3 kg CO2 vermeden voor elke liter fossiele brandstof.

greenport brouwershaven

kg CO2 opgeslagen in het hergebruikte hardhout (bron: centrum hout)

kg co2 VERMEDEN DOOR HERGEBRUIK PREFAB BETON TRAP( Bron: ecoinvent 3.4)

kg co2 VERMEDEN DOOR HERGEBRUIK Basalt (bron: ecoinvent 3.6)

mvi damwanden
greenport brouwershaven
mvi greenport

“Dit is een mooi praktijkvoorbeeld voor duurzaam water toerisme. Een opschaalbaar concept voor electrische snelladers met circulaire steigers rond de Grevelingen”.

Ankie Smit

Wethouder Energie en Klimaat, Gemeente Schouwen-Duiveland

“Wij zijn altijd op zoek naar materialen om een tweede leven te geven in een project dat we uitvoeren. Bijvoorkeur uit lokale projecten om het transport te minimaliseren.”

René Moerland

Directeur, Gebr. Moerland

“We hebben op onze locatie in Middelburg het gebruikte tropisch hardhout, dat vrij is gekomen bij de sloop van steigers in het Veersemeer en Vlissingen, gezaagd voor hergebruik”.

Ronald van Hese

Eigenaar, Van Hese Infra

“Wij willen de kracht van elektrisch varen zichtbaar maken. De maritieme wereld is minder snel dan op de weg. Ook op het water kun je je elektrisch voort bewegen.”

Iman Padmos

Eigenaar, Padmos Industrial en Marine Motors

Wij maken positieve impact doe jij ook mee?

Pin It on Pinterest

Share This