circulaire vangrail | SDG 8, 12, 13

circulaire geleiderail

Langs de N271 Gennep heeft de aannemer een pilot opgezet voor Provincie Limburg om een deel van de geleiderail te vervangen door een circulaire variant: “gerenoveerde geleiderail”. 

Renovatiebedrijf Arrosso gevestigd in Weert controleert de gedemonteerde geleiderail componenten op staalkwaliteit en -dikte, geometrie, gaten, scheuren en roestvorming. Hierna worden de herbruikbare delen ontdaan van de oude zinklaag en de geleiderail opnieuw verzinkt bij Verzinkerij Van Aert, een familiebedrijf dat gevestigd is in Nederweert.

Via aanbestedingen wil Provincie Limburg de transitie naar een circulaire economie  in Limburg stimuleren. 

Foto: circulaire maakindustrie

%

kostenbesparing

%

Herbruikbaarheid

%

CO2 emissie reductie

Renovatie

Renovatie is milieutechnisch en economisch haalbaar. Er is een voordeel t.o.v. nieuwe geleiderails: vermindering op Milieukosten (-40%) en een kostenvermindering (ruim -10%). Bron: Verkenning Duurzame geleidenrail juli 2020. Deze twee Limburgse bedrijven stimuleren hiermee de circulaire economie.

hergebruik

Door het hergebruiken van bestaande geleiderails zijn minder primaire grondstoffen nodig. Door renovatie kan het staal direct worden hergebruik ten opzichte van een nieuw product waarbij het schroot wordt omgesmolten en opnieuw gevormd. Het zink wordt ook hergebruikt.

CO2 emissies

Als alle vangrails in Nederland gerenoveerd zouden worden besparen we ongeveer 16.000 ton CO2 per jaar (bron: RVO). Dit staat gelijk aan het verbruik van 16.000 huishoudens. Hiermee wordt bijgedragen aan de doelstellingen om klimaat verandering tegen te gaan.

Met het renoveren van geleiderails kunnen wij een aanzienlijke CO2 reductie èn kostenbesparing realiseren.  

Hans Verstappen

Arrosso BV